Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.
När sociala medier slog igenom förändrades våra liv på många sätt, på gott och ont. Inte minst kännbart blev det inom reklambranschen, denna mångmiljardindustri, som blev tvungen att anpassa sig till de ytor där vår uppmärksamhet finns. I den här artikeln tittar vi närmare på några av de stora företagen inom sociala medier, med huvudfokus på möjligheten att investera genom att köpa aktier inom sociala medier.
Innehåll
Vilka sociala medieföretag finns på börsen?
De stora bolagen på den amerikanska börsen, som vi i huvudsak fokuserar på här är:
- Meta Platforms (som bland annat äger Facebook, Instagram och WhatsApp)
- YouTube (som ägs av Googles moderbolag Alphabet)
- Snapchat
- Linkedin (som ägs av Microsoft)
Det finns förstås andra bolag som rör sig inom liknande områden. Till exempel bolag inom online-dejting som:
- Match (storspelare som äger många datingtjänster, inklusive den populära Tinder-appen)
- Bumble (relativt ny datingapp som sätter kvinnor och deras säkerhet i fokus)
Om vi vänder blicken mot Asien så hittar vi flera bolag med verksamhet inom sociala nätverk som vi kanske inte är lika bekanta med här hemma, bland annat:
- LINE Corp (stor messenger-app i Sydostasien. Grundad i Japan och ägs bland annat av noterade Softbank Group och Naver Corporation. Aktien handlades tidigare på flera börser, dock inte längre.)
- Tencent Holdings (det stora kinesiska holdingbolaget äger flera viktiga sociala medieföretag i Kina, bland annat WeChat och QQ som båda används av många hundra miljoner människor.)
- Telegram (grundad i Ryssland där appen är populär, men har även många användare i andra delar av världen. Dock inte börsnoterat.)
Du kan handla aktier i de börsnoterade sociala medieföretagen hos:
Eller läs mer om vilka banker som är rekommenderade för investeringar!
En närmare titt på de största sociala medieföretagen
Här kommer en liten fördjupning av några av de största bolagen inom sociala medier.
Detta är inte att betrakta som finansiell rådgivning, utan bör ses som inspiration. Du bör själv göra en bedömning kring vilka aktier som är värda att investera i just nu.
Meta Platforms
Tidigare känt som Facebook, som fortfarande står för den största delen av bolagets omsättning. Innefattar många nya projekt inom ”metaverse” och VR, men även de tre viktiga sociala plattformarna:
Facebook är en mycket populär social nätverkstjänst där användaren skapar en personlig profil och lägger till andra användare som vänner. Man kan skicka meddelanden till andra och ladda upp bilder och videoklipp. Det finns olika intressegrupper där man kan utbyta information, sälja och köpa, delta i evenemang eller hitta vänner med liknande intressen.
Facebook grundades 2004 av Mark Zuckerberg och hans rumskamrater på Harvard-universitetet. Namnet kommer från de fotokataloger som delas ut på amerikanska universitet för att studenterna ska få en möjlighet att lära känna varandra. Från början användes Facebook endast av studerande men öppnades successivt upp för fler användare. I Sverige blev tjänsten tillgänglig 2006. Många länder, till exempel Bangladesh, Kina och Nordkorea, har förbjudit Facebook.
I slutet av förra året bytte bolaget namn till Meta. Namnbytet var ett försök att locka nya användare då konkurrensen från andra sociala nätverkstjänster är stenhård. Redan 2009 rankades Facebook som världens mest använda sociala medieplattform. Den globala användningen låg på ungefär samma nivå mellan 2017 och 2021, och nu ser man att tillväxten för första gången någonsin tycks ha avstannat. Under 2021 var Facebook den näst största plattformen bland svenskar då 54 procent uppgav att de använde tjänsten dagligen. Ungdomar födda under 2000-talet är den åldersgrupp som i minst utsträckning använder Facebook.
Redan före namnbytet stormade det rejält kring Facebook. En medarbetare har vittnat om att tjänsten är en destruktiv plattform där oro, hat och desinformation sprids och förstärks. Även företagets datahantering har kritiserats, och många menar att det ständiga jämförandet på Facebook och andra sociala nätverkstjänster leder till psykisk ohälsa hos unga.
Facebook ägs av Meta Platforms, en global koncern som också äger flera andra populära plattformar. Huvudkontoret finns i Kalifornien. Facebook börsnoterades på Nasdaq i maj 2012 och aktien föll till en början hastigt som en följd av en del tekniska problem som ledde till att många råkade köpa på sig fler aktier än planerat. I samband med namnbytet 2021 signalerade bolaget stora tillväxtambitioner som man hoppades skulle göra aktierna attraktiva och köpvärda. Meta ses av många som nästa generations plattform inom streaming, gaming och sociala medier.
Instagram lanserades 2010 och är ett socialt nätverk och en tjänst för foto- och videodelning. Namnet är en kombination av de två orden ”instant” och ”telegram” och grundarna heter Kevin Systrom och Mike Krieger. Under sitt första år på marknaden blev tjänsten en succé och nådde en miljon användare. Idag görs det ungefär 70 miljoner uppladdningar varje dag via Instagram.
Instagram är en tjänst där man kan lägga till olika filter på bilder och dela dem med andra, antingen via Instagram eller andra sociala medieplattformar. 2013 kom möjligheten att videofilma. Till bilder och filmer kan man skriva text och lägga till geografisk plats och så kallade hashtaggar. Instagram har idag även andra funktioner som händelser, fristående appar och IGTV.
Under 2010-talet växte plattformen snabbt men siffrorna tycks ha stannat av något sedan 2018. Under 2021 var Instagram den tredje mest använda sociala medieplattformen i Sverige. Då använde 46 procent av alla svenska internetanvändare tjänsten dagligen. De flesta av dem är födda under 1990-talet. Exempel på kändisar som använder plattformen och har mer än 100 miljoner följare vardera är Christiano Ronaldo, Selena Gomez och Beyoncé.
I april 2012 köpte Facebook (nuvarande Meta Platforms) Instagram för en miljard amerikanska dollar. Ägarna fick 300 miljoner dollar kontant och resten i form av Facebook-aktier. Idag äger Meta Platforms, förutom Instagram, även en rad andra sociala medieplattformar. De noterades på börsen under namnet Facebook år 2012.
WhatsApp är en mycket populär meddelandeplattform som skapades 2009 av Brian Acton och Jan Koum. Namnet syftar på uttrycket ”What’s up?” som kan översättas till ”Vad händer?” Med WhatsApp kan man kommunicera på olika sätt. Appen kommer åt kontakterna i användarens telefon, och med andra som också har appen kan man chatta, ringa och videosamtala. WhatsApp finns också som en speciellt framtagen app för företag. Tanken är att det ska vara enkelt att kommunicera med kunder och visa upp produkter och tjänster.
2014 köptes WhatsApp upp av Facebook (numera Meta Platforms) för 19 miljarder amerikanska dollar. Den är idag en av världens största plattformar för sociala medier och beräknas ha omkring en miljard användare i 180 länder. 2019 blev WhatsApp världens mest nedladdade app och det beräknas att omkring 35 procent av svenska internetanvändare kommunicerar via någon av appens funktioner. Appen har tidigare fått kritik för att meddelanden har skickats okrypterade och för att det har varit enkelt att ta över andra användares konton.
Under 2019 meddelade Facebooks grundare Mark Zuckerberg att han ämnade utveckla en gemensam meddelandeplattform av sina tjänster WhatsApp, Facebook Messenger och Instagram. Målet var en krypteringsbaserad och integritetsskyddande tjänst som kunde skapa nya affärsmöjligheter. Meta Platforms är ett multinationellt förvaltningsbolag som spås goda framtidsutsikter och som är börsnoterat i USA. Aktien tredubblades närapå under en period på fem år och under det sista kvartalet förra året fanns Meta-aktien med bland världens tio mest ägda.
YouTube
YouTube rankas som den näst största sociala medieplattformen i världen. Det är en webbplats där registrerade användare kan ladda upp videoklipp och använda andra funktioner som exempelvis redigering och diskussioner. YouTube har gett videobloggning ett rejält uppsving. Tjänsten lanserades officiellt år 2005 och skapades av Chad Hurley, Steve Chen och Jawed Karim. YouTubes slogan var ”Broadcast Yourself” och från början var tanken att de inte skulle ta emot finansiell hjälp. Detta förändrades dock redan efter några månader när ett stort riskkapitalbolag investerade miljontals dollar i företaget.
Redan i juli 2006 sågs det dagligen mer än 100 miljoner videoklipp på YouTube och plattformen upptog 10 procent av all bandbredd på internet. På den tiden uppskattades värdet på YouTube till någonstans mellan 600 miljoner och en miljard amerikanska dollar. I oktober 2008 öppnades en svensk version av tjänsten och 2021 visade undersökningar att 35 procent av alla internetanvändare i Sverige använde YouTube dagligen. Största åldersgruppen är ungdomar födda under 2000-talet.
I jämförelse med Netflix hade YouTube totalt högre användning år 2019. Samma år genererade YouTube drygt 15 miljarder dollar i annonsintäkter och Netflix drygt 20 miljarder. I motsats till Netflix får YouTube sitt innehåll helt gratis och sajten spås en framtid med stor tillväxt. Speciellt inom de yngre åldersgrupperna tycks plattformen ständigt öka i popularitet. Exempel på kända svenskar med populära YouTube-kanaler är Felix Kjellberg, mer känd som PewDiePie, och Clara Henry.
2006 köptes YouTube av Google för 1,65 miljarder dollar i aktier. Google är ett multinationellt internetföretag som främst är känt för sin populära sökmotor. Numera ägs Google av moderbolaget Alphabet, ett amerikanskt holdingbolag vars ägare är samma personer som grundade Google. Alphabet är börsnoterade i USA och gjorde en vinst på 34 miljarder dollar under 2019, bland annat tack vare YouTubes utveckling.
TikTok
TikTok är en otroligt populär app bland barn och ungdomar som funnits sedan 2016. Från början hette den Musical.ly och var främst populär bland flickor mellan 7 och 13 år. 2018 köptes appen upp av det kinesiska företaget Bytedance och bytte namn till TikTok för att passa den internationella marknaden. Den är idag en av världens snabbast växande appar och redan två år efter start hade den 500 miljoner månatliga användare. Den blev världens mest nedladdade app på App Store 2018 och överträffade både YouTube och Instagram.
Med TikTok kan man skapa och dela videor och livesändningar. Från början innehöll appen mestadels dans-, musik- och läppsynkvideor men numera hittar man allt från memes till matlagningsklipp. TikTok är Kinas absolut största succé när det kommer till sociala medier på det internationella planet. Men appen har också kritiserats, bland annat på grund av att den olovligen samlar in data om sina användare. 2020 hotade USA:s dåvarande president att förbjuda appen, något som aldrig skedde. Det har också uppdagats att moderatorer fått instruktioner om att ta bort inlägg med personer som inte anses tillräckligt snygga, något som skapade en livlig debatt.
Under 2021 använde 19 procent av svenska internetanvändare TikTok dagligen. Högst var siffran bland ungdomar födda på 2000-talet, där hela 47 procent använde appen varje dag. Undersökningar har visat att TikTok är populärare bland flickor än bland pojkar. Liksom på andra social medieplattformar kan man följa personer som lägger upp material man tycker om. Kända influencers tjänar pengar på TikTok genom att samarbeta med företag och göra reklam för deras produkter. Ett exempel på svenskar som lyckats på TikTok är enäggstvillingarna Iza och Elle som startade sin karriär genom appen och nu har omkring fem miljoner följare.
Det har spekulerats i att appens ägare ByteDance vill bli en stor aktör på spelmarknaden och konkurrera med bland annat Nintendo och Activision Blizzard. En börsnotering var tidigare på gång men avbröts under förra året, mest troligt som en följd av Kinas nya regler för cybersäkerhet och datainsamling. TikTok har växt otroligt snabbt sedan lanseringen och för ett par år sedan beräknades ByteDance ha ett värde av mer än 100 miljarder dollar.
Snapchat
Snapchat är en app som lanserades 2011 och där man kan dela bilder och videoklipp med andra. Delningen försvinner en kort stund efter att mottagaren tittat på den. Man kan också lägga på olika filter, stickers eller text på det som skickas. Tre studenter på Stanford University vid namn Evan Spiegel, Bobby Murphy och Reggie Brown skapade appen. Den växte rekordartat och redan i maj 2015 rapporterades det att Snapchat hade omkring 100 miljoner dagliga användare. Ett par år senare släpptes en ny funktion som gjorde att användare kunde se var deras vänner befann sig. På svenska kallas funktionen ofta för ”snap-kartan” och den är populär bland barn och unga.
Snapchat ägs av det amerikanska kameraföretaget Snap Inc som börsnoterades på New York-börsen 2017. Då låg företagets totala värdering på 24 miljarder amerikanska dollar och intresset för aktien var stort inför noteringen. Under 2020 ökade antalet Snapchat-användare åter som en följd av pandemin. Både företagets omsättning och värdet på aktien steg.
Enligt en undersökning som gjordes i Sverige 2021 använde 23 procent av de svenska internetanvändarna Snapchat dagligen. Siffran var högst bland ungdomar födda på 00-talet. Många är oense när det kommer till appens framtidsutsikter. Vissa menar att Snapchat kommer att överskuggas av en ny app inom en snar framtid medan andra tror att snappandet är ett fenomen som är här för att stanna.
Linkedin är ett socialt nätverk som beskrivits som Facebook för karriärister. Det lanserades 2003 och har ägts av Microsoft sedan 2016. Linkedin marknadsför sig som världens största professionella nätverk med användare i mer än 200 länder. Nätverkets syfte är att vara en mötesplats mellan företag och privatpersoner där arbetssökande kan hitta nya jobb och företag kan söka efter arbetskraft. Som privat användare skapar man en profil och bjuder in kollegor och vänner till sitt kontaktnät. Man registrerar skolor man gått på och arbetsplatser man jobbat på, och får på så sätt hjälp att utvidga sitt kontaktnät ytterligare.
Företaget börsnoterades 2011 efter rykten om att Facebook skulle in på börsen. Aktien steg som mest med 173 procent under sin första börsdag. Förväntningarna var stora eftersom det var första gången som en social bolagsjätte hamnade på New York-börsen. Linkedin är idag en oehört populär plattform som under våren 2021 hade 740 miljoner användare världen över. Under samma år hade 30 procent av de svenska internetanvändarna använt sig av Linkedin. Plattformen är som mest populär i åldersgruppen 36-45 år och spås fortsatt goda framtidsutsikter. Ända sedan Reid Hoffman grundade nätverket har det varit i konstant tillväxt. 2007 skapades den första kundtjänsten och året därpå öppnade Linkedin sitt första internationella kontor i London.
Twitter är en blogg-liknande tjänst som grundades av amerikanerna Jack Dorsey, Biz Stone, Evan Williams och Noah Glass år 2006. Twitter börsnoterades 2013 och ägdes länge av ett antal investmentbolag. Nu har det blivit officiellt att Tesla-grundaren och twittraren Elon Musk köpt Twitter för en summa på över 400 miljarder kronor. När beskedet tillkännagavs fick det bolagets aktie att stiga rekordsnabbt och det råder delade meningar om hur köpet kommer att påverka Twitters framtid. Det har sedan utvecklats till ett pågående drama och under våren 2022 är det i skrivande stund lite oklart kring hur denna affär kommer att utvecklas.
Med Twitter kan man skriva och dela med sig av vardagshändelser i form av korta meddelanden, så kallade tweets. Det är enkelt att skapa ett konto, skriva egna tweets, följa andra användare och svara på deras tweets. Det finns dessutom funktioner som hjälper en att hitta nya följare. Twitter har också utvecklat en funktion som kallas retweet och som innebär att man kan skicka andras meddelanden vidare till sina egna följare utan att behöva kopiera dem.
Twitter är fortfarande, många år efter starten, en populär plattform för sociala medier. Varje dag postas omkring 500 miljoner tweets. Enligt en undersökning från förra året var det 90-talisterna som använde Twitter flitigast. Färre än 10 procent av Sveriges internetanvändare använder tjänsten varje dag. Den mest populära tweeten genom tiderna postades 2017 av USA:s före detta president Barack Obama. Han är också den användare som i november 2021 hade flest följare, drygt 130 miljoner.
Pinterest är en populär social medieplattform där man kan hitta inspiration inom allt från matlagning och konst till heminredning och bröllop. Användare kan ladda upp, organisera och dela med sig av bilder på så kallade pinboards, som fungerar som digitala anslagstavlor. Bilderna som publiceras kallas pins och man kan också spara andra användares pins som man gillar. Både privatpersoner och företag kan använda Pinterest, och många företag ser tjänsten som en stor möjlighet till marknadsföring då det går att länka pins direkt till hemsidor där produkterna kan köpas.
Plattformen grundades av Ben Silbermann, Paul Sciarra och Evan Sharp. 2010 lanserades Pinterest för allmänheten och det är en tjänst som vuxit otroligt snabbt, speciellt i USA. Redan 2015 hade plattformen över 72 miljoner användare världen över. I en svensk undersökning som gjordes under 2021 visade det sig att personer födda under 1990-talet är den grupp som i störst utsträckning använder Pinterest. Det är fler kvinnor än män som gör det och endast 3 procent av svenska internetanvändare besöker plattformen dagligen. Däremot hade hela 22 procent använt tjänsten under det senaste året.
Pinterest Inc är ett bolag som börsnoterades i USA under 2019 och deras första kvartal på börsen beskrevs av många som ett fiasko. Under 2020 ökade antalet användare på grund av pandemin men året efter minskade siffrorna igen och plattformen förlorade 24 miljoner aktiva användare på bara ett kvartal. Dock överträffade bolaget Wall Streets förväntningar vad gäller intäkter under året.
Här hittar du fler artiklar om aktier!