Vad är soliditet?


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.

Det kortaste och enklaste svaret är att soliditet är ett företags förmåga att på längre sikt finansiera sin verksamhet. Ordet solid väcker just tanken på något som är hållbart, stadigt. Och det är detta som det finansiella nyckeltalet soliditet återspeglar. Hur finansiellt stadigt står företaget på sina egna ben?

Soliditet begreppet förklarat

Om man ska uttrycka sig mer fackligt så är soliditet skillnaden mellan ett företags justerade egna kapital och dess skulder. Det vill säga hur stor del av företagets tillgångar som finansieras av företagets eget kapital och hur stor del som är finansierat av lån och skulder.

  • En soliditet på 100% innebär att företaget helt finansieras med eget kapital.
  • En soliditet på 0% innebär att allt finansieras med lån.

Hög eller låg soliditet?

Ett företag med hög soliditet klarar sig som regel bättre om det går dåligt på marknaden ett par år. Man har helt enkelt eget kapital som kan fortsätta hålla upp och finansiera verksamheten.

Om större delen av företagets medel dock består av lån blir läget svårare om marknaden vänder nedåt. Banker är även mindre benägna att ge nya lån till aktörer som redan har flera skulder.

Spontant tänker man därför lätt att hög soliditet är bättre än låg soliditet. Och så är det förvisso generellt. Men den ekonomiska världen är sällan fullt så enkel.

Att göra investeringar eller ta lån för att till exempel utveckla sin verksamhet är ju något som på kort sikt kommer sänka företagets soliditet, men på sikt förhoppningsvis öka dess vinster.

Därför behöver du tänka på företagets situation som helhet när du analyserar dess soliditet. Ett företag som inte satsar på nyutveckling eller investeringar för framtiden kan ha en hög soliditet, och därmed förefalla stabilt, men i själva verket befinna sig i ett tillstånd av stagnation eller till och med nedgång.

Att analysera ett företag utifrån ett enda nyckeltal är sällan en god idé. Detta gäller även soliditet. Det finns flera olika faktorer som kan påverka företagets soliditet i den ena eller andra riktningen. 

Faktorer som påverkar soliditeten

Soliditeten minskar när företaget:

  • går med förlust
  • gör investeringar av olika slag
  • tar nya lån
  • ger utdelning till aktieägare

Soliditeten ökar när företaget:

  • går med vinst och behåller vinsten i företaget
  • amorterar på sina lån
  • gör nyemission av aktier vilket innebär att kapitalet ökar utan att man behöver ta nya lån

Att beräkna soliditet

Liksom de flesta andra ekonomiska nyckeltal finner du det du behöver för att beräkna ett företags soliditet i dess ekonomiska rapporter. Dessa rapporter och företagets årsredovisning finns ofta att tillgå på företagets hemsida eller genom att kontakta dem.

För att beräkna soliditet dividerar du det justerade egna kapitalet med företagets totala kapital som du kan utläsa i balansrapporten.

Soliditet i olika branscher

Ett riktmärke för att avgöra om ett företag har god soliditet eller inte är att göra en jämförelse med branschsnittet. För olika branscher anses olika grad av soliditet vara bra. Detta beror på hur branschen ser ut och fungerar i allmänhet. Information om branschsnitt kan du till exempel hitta hos SCB. Här har vi dock listat några vanliga exempel. Siffrorna är medianvärden och gäller från 2020.

  • Hotell och restaurang 31%
  • Sjukvård och utbildning 62%
  • Byggentreprenad 41%
  • Fastighetsförvaltning 33%
  • Konsultbyråer inom teknik, kommunikation, PR och data 61%

I vår ordlista hittar du förklaringar av flera ekonomiska begrepp som kan vara bra att känna till!

Peter Isaksson

Privatinvesterare och familjefar med en passion för aktier, börsen och privatekonomi.

Tidigare inlägg