Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar.
Kanske har du hört talas om titeln Key Account Manager, utan att egentligen förstå vad det är för ett jobb.
Vad gör en Key Account Manager? Vilka arbetsuppgifter ingår i jobbet – och var jobbar de egentligen? Här kan du lära dig mer om vad en Key Account Manager är!
Innehåll
Vad är en Key Account Manager?
En Key Account Manager är lite som en vanlig säljare, men med ett större fokus på den särskilda kundens behov. Personen har hand om företagets nyckelkunder, alltså de viktigaste kunderna.
Rollen handlar om att representera kunden inom ditt företag, med målet att upprätthålla en god affärsrelation. Det är särskilt viktigt att relationen till nyckelkunderna fungerar bra, eftersom det kan påverka företagets resultatmål och omsättningsmål.
Som Key Account Manager kan du både få ansvar för kontakt med nya kunder och för kunder som företaget redan har kontakt med.
En Key Account Managers uppgift är i det stora perspektivet att göra så att företagets ställning blir starkare, och att företaget ska bli så lönsamt och konkurrenskraftigt som möjligt.
Ser man på arbetet lite mer konkret kan du ha uppgifter som att ta fram och förhandla om ramavtal, eller göra underlag och delta i upphandlingar. Du kan behöva ta fram statistik för försäljningen, analysera den och göra prognoser, göra en budget och följa upp din budget.
Förutom relationerna till nyckelkunderna och att du har kontakt med dem kan du samarbeta med andra yrkesgrupper i företaget, som administratörer, kundtjänst, innesäljare, och andra som kan ha en funktion som påverkar företagets relation till de kunder du har ansvar för.
Du kan också ofta arbeta med affärsutveckling, där du får komma med förslag på hur saker kan förändras och förbättras i företaget.
I kontakten med nyckelkunderna kan du få information som gör att du kan ta fram förslag som gör att företaget blir mer konkurrenskraftigt. Du kan också använda kontakten med dem för att få reda på vilken utveckling som kan behövas för era tjänster eller produkter.
Ditt mål som Key Account Management är att förstå vilka behov och önskemål nyckelkunderna har och kommer att få, och göra vad du kan för att ditt företag ska kunna möta de behoven.
Inom vilken typ av företag arbetar man som Key Account Manager?
Du kan arbeta som Key Account Manager framför allt inom B2B-företag. B2B är en förkortning som står för ”business to business”, och det handlar alltså om företag som erbjuder varor eller tjänster till andra företag.
Det kan också vara till organisationer, myndigheter eller liknande. För B2B-företag blir det tydligt vilka som är nyckelkunder och hur värdefullt det kan vara att ha en bra relation till just dem. Kanske står de för att köpa in en stor andel av det som produceras, eller har på annat sätt stor betydelse för det företag där du är Key Account Manager.
Business to business är något annat än att företaget säljer sina produkter till återförsäljare, eller att en tillverkare säljer sina varor till detaljhandeln. Exempel på verksamheter som kan finnas inom B2B är att ditt företag kan producera material som ett annat företag behöver när de ska kunna producera sina egna varor.
Ditt företag kan också stå för en tjänst som ett annat företag behöver för att deras verksamhet ska kunna fungera, till exempel kan ditt företag då stå för bokföringen.
Det finns sällan en Key Account Manager när det handlar om försäljning till privatpersoner eller konsumenter, utan då finns det istället vanliga säljare.
Anledningen är att det inte finns lika stor anledning att lägga fokus på relationen till vissa enstaka kunder, eftersom det inte finns några med särskilt stor betydelse. Istället kan det vara viktigt att på ett mer allmänt sätt arbeta med kundrelationer, men det är inom ramen för en vanlig säljares uppgifter.
Hur blir man Key Account Manager?
En Key Account Manager är en säljare, men du behöver ha större strategiskt tänkande än andra säljare har och du måste kunna tänka långsiktigt och planera.
Du behöver dessutom ha förmågan att utveckla relationen till de kunder du har ansvar för, eftersom relationerna är något som ses som en viktig tillgång för företaget.
Grunden om du vill bli Key Account Manager är att du behöver ha jobbat som säljare i 3-5 år, till exempel som en vanlig fältsäljare. Utan erfarenhet som säljare kommer du ha svårt att få arbete som Key Account Manager.
När du jobbar som säljare tränar du på de arbetssätt och det tänkande som krävs, och för att lyckas som säljare behöver du ha de egenskaper du också behöver ha som Key Account Manager. Under din tid som säljare kan du dessutom få internutbildningar som stärker din kompetens i din yrkesroll.
Det är möjligt att helt enkelt arbeta dig upp och gå från att vara säljare till att bli Key Account Manager. Personliga egenskaper och erfarenhet har stor betydelse. Du kan också välja att läsa en utbildning som ökar dina chanser att få jobba som just Key Account Manager.
Det finns olika slags utbildningar och det brukar ingå som krav att du först måste ha jobbat som säljare inom B2B-verksamhet. Vissa utbildningar är kortare, och kan till exempel ha några träffar i månaden under ett halvår.
Då får du ett certifikat som visar att du gått utbildningen. Du kan också välja en mer heltäckande utbildning som bland annat finns inom yrkeshögskolans regi. Då läser du drygt ett år och får en yrkeshögskole-examen när du avslutat utbildningen.
Det kan också vara en fördel att ha kunskaper inom den bransch där du vill jobba. Med fack-kunskaper kan du lättare förstå nyckelkundernas behov och önskemål och därför bli en bättre Key Account Manager. Vad det i praktiken kan innebära för utbildningar beror helt och hållet på vad det är för bransch det rör sig om.
Att ha en akademisk utbildning kan vara ett plus, även om det inte rör sig om en utbildning inom branschens område. Det kan vara minst lika bra att ha en utbildning inom management, företagsekonomi eller beteendevetenskap, eftersom det är de områden där en Key Account Manager rent generellt behöver ha kunskaper.
Det ses som en merit att ha en akademisk utbildning även om det skulle vara inom ett mindre aktuellt område.
Detta eftersom den som har en akademisk examen förväntas kunna tolka texter, förstå sig på avtal, skriva avtal, skapa de underlag som behövs inför upphandlingar och även på andra sätt handskas med avancerade texter och dokument både på svenska och engelska.
Vet du redan när du väljer gymnasieutbildning att du vill bli Key Account Manager eller jobba som säljare är ekonomiprogrammet det bästa alternativet.
Finns det någon svensk titel för Key Account Manager?
En Key Account Manager kan kallas för nyckelkundssäljare på svenska, vilket har precis samma betydelse. Trots det är det vanligaste att den engelska titeln används. Även förkortningen KAM är vanlig.
Andra svenska titlar som kan användas när det rör sig om de arbetsuppgifter en Key Account Manager har är storkundssäljare, storkundansvarig eller säljansvarig. De engelska titlarna Customer Success Manager och Account Manager kan också användas för samma arbete.
Hur mycket tjänar en Key Account Manager?
Som Key Account Manager kan du få en lön på någonstans mellan 44 000 och 68 000 kronor i månaden, enligt uppgifter från Unionen från december 2022.
Lönen är individuell och du ökar dina chanser till en bra lön om du till exempel har lång erfarenhet, är flexibel och vill utvecklas.
Du kan få högre lön om du har andra erfarenheter och kunskaper som spelar roll i ditt arbete, om du är specialist inom ditt fackområde och kanske speciellt om dina arbetsinsatser ger ett bra resultat.
Lönen kan istället påverkas så att den blir lägre om du är ny, antingen ny inom arbetslivet eller ny med just den här typen av jobb. Har du ingen erfarenhet av uppgifterna du ska utföra och har du inte haft möjlighet till relevant utbildning eller kompetensutveckling kan det också göra att du får en lägre lön.